Karşılaşınca

     1948 Yıllarında eski uygur türkçesiyle  Abdurrehim Ötkür tarafından yazılmış ve yakın tarihlerde Abdurrehim  Heyit tarafından okunan bu türkü, muazzam.  Yani kısaca söylemem gerekirse  bu türküyle bir tanışan, ısrarla dinlemeye devam ettiğine şahit oluyorum. Aslında  Türkü, Erzurumlu Emrah diye bildiğimiz tasavvuf  şairinin  şiiri olan, Cem karaca'nın  ve bir çok sanatçı tarafından seslendirilen ''dedi yok yok''  türküsüne  çok benzemektedir.  İkisinin arasında ki benzerlik ise şöyle;

Dedim ismin nedir? Dedi Ayhan'dır,
Didim yurdun nere? Dedi Turpan'dır,
Dedim başındaki? Dedi hicrandır,
Dedim hayran mısın? O dedi yok-yok.   (-Abdurrehim Ötkür)




Dedim inci nedir dedi dişimdir
Dedim kalem nedir oy dedi kaşımdır 
Dedim ak memeler oy dedi koynumda 
Dedim ver öpeyim söyledi yok 
Yok yok yok yok yok                         (-Ezurumlu Emrah)







Biri Çin'de bir diğeri Erzurum'da olan  ve farklı dönemlerde yaşamış olan iki şairimiz, kaynaklara göre birbirini tanıma imkanları yok. Benzer bir eseri ortaya koymalarının sebebi  geçmiş tarihte benzer bir olaydan esinlenmiş olabileceği  düşünülüyor. Şahsi fikrim, ortada dilden dile dolaşan bir aşk hikayesi olabileceği... bazı rivayetlere göre ise Abdurrehim Ötkür  genç bir kıza söylenmiş olarak görülen bu şiirin aslında, o dönemde bağımsızlık savaşı veren vatanına yazdığı ve Adurrehim Ötkür'ün milliyetçi bir kimliğe sahip olduğu söylenir.

 Gönül ister ki TRT,  zengin türkü hikayesi arşivine  bu türkünün hikayesini de açığa çıkarıp eklese ne güzel olur değil mi? Neyse biz türkünün güzelliği ile dalıp dalıp gidelim...


Türkünün devamını da şöyle iliştiriyim şuraya :)
Seher vakti görünce gözüm sultanını,
Dedim sultan mısın? O dedi yok-yok.
Gözleri ışıltılı , elleri kınalı,
Dedim Çolpan mısın? O dedi yok-yok.

Dedim ismin nedir? Dedi Ayhan'dır,
Didim yurdun nere? Dedi Turpan'dır,
Dedim başındaki? Dedi hicrandır,
Dedim hayran mısın? O dedi yok-yok

Dedim aya benzer, dedi yüzüm mü?
Dedim yıldız gibi, dedi gözüm mü?
Dedim ışık saçar, dedi sözüm mü?
Dedim volkan mısın? O dedi yok-yok.

Dedim kıyak nedir? Dedi kaşımdır,
Dedim kunduz nedir? Dedi saçımdır,
Dedim on beş nedir? Dedi yaşımdır,
Dedim canan mısın? O dedi yok-yok.

Dedim deniz nedir? Dedi kalbimdir,
Dedim rânâ nedir? Dedi lebimdir,
Dedim şeker nedir? Dedi dilimdir,
Dedim ver ağzıma? O dedi yok-yok.

Dedim zincir var, dedi boynumda,
Dedim ölüm var, dedi yolumda,
Dedim ya bilezik? Dedi kolumda,
Dedim korkar mısın? O dedi yok-yok.

Dedim niçin korkmazsın? Dedi Tanrım var,
Dedim ya başka? Dedi halkım var,
Dedim daha yok mu? Dedi ruhum var,
Dedim memnun musun? O didi yok-yok.

Dedim istek nedir? Dedi gülümdür,
Dedim ya mücadele? Dedi yolumdur,
Dedim Ötkür neyindir? Dedi kulumdur,
Dedim satar mısın? O didi yok-yok.

Yorumlar

  1. Bir tanışalım o zaman :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zevkler insandan insana farklılık göstersede beğeneceğini umuyorum. Laf aramızda müzik kulağım iyidir de (çok ta mütevaziyim) :)

      Sil
  2. Bu cover olmasın? Tamam sustum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabi bu da bir İhtimal. Lakin araştırmalarda bu belli olurdu diye düşünüyorum. Yine de kaynaklı bir bilgi edinirseniz bizimle de paylaşmanızı bekliyoruz. :)

      Sil
  3. Ne kadar enteresan Elif Deniz, benzerlik şaşırtıcı... TRT ah ah yapar mı ki, nerde =)))

    YanıtlaSil
  4. Sesimizi buradan durdurmaya çalışalım gören olur belki :)

    YanıtlaSil
  5. "esin afşar-söyledi yoh yoh" var bir deeee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sahi o da var, nasıl da unutmuşum. Ya bu şarkının ne çok türemiş hali var :))

      Sil
  6. son yazıma bi bakar mısııın :)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

AUZEF Mİ? AÖF Mİ?

Yazımı Kışa Çevirdin (Leyla'm)

Sinead O'Connor